Výsledky průzkumu značení hovězího neuspokojivé
09.06.2009, Kamil Malát |
Agrární komora ČR ve spolupráci s naším svazem dnes pořádali tiskovou konferenci na které byla prezentována problematika původu a značení hovězího masa. Cílem této tiskové konference bylo seznámit zástupce médií s výsledky celorepublikového šetření úrovně značení a původu hovězího masa nabízeného v jednotlivých obchodních řetězcích.
Do zpracování bylo zahrnuto celkem 12 obchodních řetězců z nichž bylo vyhodnoceno 298 vzorků, které pocházely z 33 krajských a okresních měst. Nejvíce zastoupený byl řetězec Kaufland ze kterého pocházelo 125 vzorků, následovaly řetězce Tesco, Billa a markety patřící pod společnost Ahold.
Bylo zjištěno, že z celkového počtu vzorků je 121 českého původu (40 %), 155 zahraničního (52 %) a 24 nejasného či neuvedeného původu (8 %). Z uvedeného průzkumu vyplývá, že nabídka hovězího masa ze zahraničí se u obchodních řetězců v průměru pohybuje nad úrovní 50 %. Velkou měrou se na tom podílí řetězec Kaufland, kde převládá maso z Německa a Rakouska a markety patřící pod společnost Ahold, kde dominuje hovězí maso z Irska a Polska.
Neuspokojivě lze také hodnotit z hlediska spotřebitelů minimální přínos z povinnosti hovězí maso označovat, neboť z průzkumu vyplynulo, že pouze cca 19 % lze fakticky dohledat. Je to dáno zejména tím, že obchodníci mají možnost identifikaci zvířat uvést dvěma způsoby – buď uvedením registračního čísla zvířete (ušní číslo) či registračním číslem skupiny tzv. šarží, přičemž pouze první z nich, a to ještě pouze v případě zvířat českého původu, v praxi umožňuje spotřebiteli praktickou možnost snadno si původ zvířete a další informace o něm dohledat (původ zvířat původem z ČR lze najít na webu www.hovezimaso.cz). Pokud obchodník uvedete pouze číslo tzv. šarže, je to pro zákazníka naprosto nic neříkající údaj, který nemá možnost si nijak ověřit. Stejně tak je tomu v případě uvedení čísla zvířete zahraničního původu, i zde je dohledatelnost pro českého spotřebitele téměř nulová.
Na základě všech získaných údajů a s přihlédnutím na minulá šetření, lze tvrdit, že značení hovězího masa je většinou obchodníků bráno jako "nutné zlo" plynoucí z legislativy (která je mnohdy dodržována částečně nebo dokonce vůbec) a ne jako marketingový prostředek pro zákazníka, který by měl vzbudit v zákazníkovi důvěru v zakupovaný výrobek. Toto je bohužel však velkou měrou dáno také nezájmem českých spotřebitelů, který pramení z nevzdělanosti zákazníků, kteří značení nesledují a následně jej nevyžadují po obchodnících. Ti toho vhodně ve svůj prospěch využívají. Tento trend chování obchodních řetězců je patrný již delší dobu a nejeví známky zlepšení (viz předchozí šetření ČSCHMS). V některých aspektech je situace dokonce ještě horší než v minulosti, kdy např. je ve větší míře i českými zpracovateli využívána možnost označit zvíře pouze číslem skupiny a prakticky tak zamezit zákazníkovi dohledat jeho původ.
Detailní zpracování výsledků je k dispozici na sekretariátu svazu a bude poskytnuto na požádání.
Do zpracování bylo zahrnuto celkem 12 obchodních řetězců z nichž bylo vyhodnoceno 298 vzorků, které pocházely z 33 krajských a okresních měst. Nejvíce zastoupený byl řetězec Kaufland ze kterého pocházelo 125 vzorků, následovaly řetězce Tesco, Billa a markety patřící pod společnost Ahold.
Bylo zjištěno, že z celkového počtu vzorků je 121 českého původu (40 %), 155 zahraničního (52 %) a 24 nejasného či neuvedeného původu (8 %). Z uvedeného průzkumu vyplývá, že nabídka hovězího masa ze zahraničí se u obchodních řetězců v průměru pohybuje nad úrovní 50 %. Velkou měrou se na tom podílí řetězec Kaufland, kde převládá maso z Německa a Rakouska a markety patřící pod společnost Ahold, kde dominuje hovězí maso z Irska a Polska.
Neuspokojivě lze také hodnotit z hlediska spotřebitelů minimální přínos z povinnosti hovězí maso označovat, neboť z průzkumu vyplynulo, že pouze cca 19 % lze fakticky dohledat. Je to dáno zejména tím, že obchodníci mají možnost identifikaci zvířat uvést dvěma způsoby – buď uvedením registračního čísla zvířete (ušní číslo) či registračním číslem skupiny tzv. šarží, přičemž pouze první z nich, a to ještě pouze v případě zvířat českého původu, v praxi umožňuje spotřebiteli praktickou možnost snadno si původ zvířete a další informace o něm dohledat (původ zvířat původem z ČR lze najít na webu www.hovezimaso.cz). Pokud obchodník uvedete pouze číslo tzv. šarže, je to pro zákazníka naprosto nic neříkající údaj, který nemá možnost si nijak ověřit. Stejně tak je tomu v případě uvedení čísla zvířete zahraničního původu, i zde je dohledatelnost pro českého spotřebitele téměř nulová.
Na základě všech získaných údajů a s přihlédnutím na minulá šetření, lze tvrdit, že značení hovězího masa je většinou obchodníků bráno jako "nutné zlo" plynoucí z legislativy (která je mnohdy dodržována částečně nebo dokonce vůbec) a ne jako marketingový prostředek pro zákazníka, který by měl vzbudit v zákazníkovi důvěru v zakupovaný výrobek. Toto je bohužel však velkou měrou dáno také nezájmem českých spotřebitelů, který pramení z nevzdělanosti zákazníků, kteří značení nesledují a následně jej nevyžadují po obchodnících. Ti toho vhodně ve svůj prospěch využívají. Tento trend chování obchodních řetězců je patrný již delší dobu a nejeví známky zlepšení (viz předchozí šetření ČSCHMS). V některých aspektech je situace dokonce ještě horší než v minulosti, kdy např. je ve větší míře i českými zpracovateli využívána možnost označit zvíře pouze číslem skupiny a prakticky tak zamezit zákazníkovi dohledat jeho původ.
Detailní zpracování výsledků je k dispozici na sekretariátu svazu a bude poskytnuto na požádání.